The Amsterdam Chamber Soloists
Tijmen Huisingh | viool |
Anna-Magdalena den Herder | altviool |
Maartje-Maria den Herder |
cello |
Thomas Beijer | piano |
Laten herleven van de klassieken en verkennen van onbegane paden. Onverwachte verbanden aan het licht brengen in intense, kleurrijke programma’s, zonder aan één bezetting gebonden te zijn. Het was sinds lang de afzonderlijke wens van vier jonge, individueel reeds met verschillende prestigieuze prijzen onderscheiden musici.
Met hun meeslepende spel en originele programmering is de groep snel uitgegroeid tot één van de meest zinderende nieuwe ensembles. Zij spelen werk van o.a. Beethoven en Smetana.
J.O.N.G. Ensemble
Caroline Bovée |
hoorn |
Johan Noothout | trombone |
Aukelien Kleinpenning |
saxofoon |
Ryanne Hofman | klarinet |
Sandra Simon Monje | hobo |
Judith Kuipers | fluit |
Nadine van Merwe | fagot |
Niek Jacobs |
trompet |
Laurens Knoop | bas |
Mervyn Groot | slagwerk |
Het J.O.N.G.ensemble, de Jonge Ondernemende Nieuwe Generatie in Klassieke Muziek, bestaat uit acht blazers, een bassist en slagwerker en is ontstaan uit het Jong Nederlands Blazers Ensemble.
Programma genaamd: Ratatouille: Een heerlijke mengelmoes!
Een vast begrip bij het J.O.N.G.ensemble. De naam 'mengelmoes' zegt het al: de inhoud verandert telkens, ook al blijft het concept hetzelfde. En dat maakt het ook zo leuk. Ratatouille laat de veelzijdigheid van het J.O.N.G.ensemble zien. Het programma bestaat vooral uit energieke en vlotte muziek, waarbij het publiek in volle vaart wordt meegenomen. Daarnaast zijn er ook momenten van rust in prachtige sfeervolle werken. Om de tutti-stukken heen zijn kleinere bezettingen geprogrammeerd, zodat het ensemble flexibel is. Dit in de letterlijke zin van het woord, want met dit programma zoekt het ensemble de uiterste mogelijkheden van de (unieke) locatie op. Zo ontstaat er een bonte mix van muziek, ruimte en sfeer!
Het Arcangelo Ensemble presenteert een smakelijk programma van bekende en minder bekende meesterwerken uit de Barok: Bach, Vivaldi, Corelli... Muziek die danst en swingt; die huilt en schreeuwt; die lacht en spreekt.
Het ensemble bestaat uit een groep 6 jonge, virtuoze strijkers en 1 klavecimbelspeler die één ding met elkaar gemeen hebben: liefde voor muziek!
Dudok Kwartet
Judith Driel | viool |
Marleen Wester | viool |
Mark Mulder | altviool |
David Faber | cello |
Het Dudok Kwartet is altijd op zoek naar uitdagingen. Van vroege barok tot stukken waarvan de inkt nog nat is, het Dudok Kwartet heeft een neus voor bijzonder repertoire. Door klassieke hits naast onbekender of modern werk te programmeren, weten ze zowel doorgewinterde kwartetliefhebbers als minder ingewijden aan zich te binden. Hun uitgebalanceerde samenspel en sterke artistieke persoonlijkheid, gecombineerd met zichtbaar speelplezier worden door zowel vakjury’s als liefhebbers onderschreven.
Willem Marinus Dudok was een bekende Nederlandse architect. Ook was hij een groot muziekliefhebber: hij kwam uit een muzikale familie en componeerde in zijn vrije tijd.
'Meer dan aan alle bouwkunstenaars heb ik aan de componisten te danken', schreef hij. 'Ik voel diep de gemeenschappelijke basis van de muziek en de architectuur: ze ontlenen immers beide haar waarde aan de juiste maatverhoudingen.'
Birthe Blom | viool |
Daniël Kramer | piano |
Céleste Zewald | klarinet |
Het trio wordt gevormd door de succesvolle violiste Birthe Blom, de actieve klarinettiste Céleste Zewald en de zeer veelzijdige pianist Daniël Kramer. Zo divers van karakter(s) als deze drie musici, zo zijn ook hun programma's. Voor iedereen valt er veel te beleven bij een concert door Trio Bidace. Van Klassiek tot Klezmer en van 'Modern' tot Romantiek, allerlei stijlen, landen en periodes komen aan bod. Trio Bidace is een energiek en communicatief sterk ensemble.
Maaike Aarts | viool |
Jan-Bastiaan Neven | cello |
Laurette Bloomer | piano |
Maaike Aarts is nu werkzaam als freelance violiste en speelt naast het Concertgebouw Orkest o.a. bij het Asko/Schönberg Ensemble, Nieuw Ensemble, Nieuw Sinfonietta Amsterdam, het Nederlands Kamerorkest en het Duitse Ensemble MusikFabrik.
Jan Bastiaan Neven trad al op jonge leeftijd op als solist met orkesten in Europa en Amerika en is ook een uitmuntend kamermusicus. Hij is lid van het Nederlands Philharmonisch Orkest.
Pianiste Lauretta Bloomer studeerde bij Yonty Solomon aan het Royal College of Music in Londen. Als soliste, kamermusicus en liedbegeleider speelde ze concerten in heel Europa en ondernam tournees door de VS, Azië en recentelijk ook Australië. Zij trad op in het Gergiev-Festival in Rotterdam en was uitgenodigd op festivals in Kroatië, Oostenrijk, Spanje en in Canada. Ze speelde als soliste in het Concertgebouw in Prométhée, le poeme du feu van Skrjabin. Recente opnames van de liederen van Clara Schumann, Pierrot Lunaire van Schoenberg en het pianokwintet van Vaughan Williams onderstrepen de veelzijdigheid van haar repertoire.
Deze drie musici spelen trio’s van Sjostakovitch en Mendelssohn.
Ryanne Hofman |
klarinet |
Willem Stam |
cello |
Hanna Shybayeva | piano |
De Nederlandse klarinettiste Ryanne Hofman, Canadees/Nederlandse cellist Willem Stam en Russchische pianiste Hanna Shybayeva uit Wit-Rusland ontmoetten elkaar tijdens hun conservatoriumstudies in Nederland. Sindsdien treden ze, gedreven door hun gezamenlijke liefde voor de romantische kamermuziek, geregeld in duo- en trioverband op.
Zij spelen o.a. Brahms meest persoonlijke en melancholische werk, hoogtepunt uit de kamermuziek: het klarinettrio , op.114. Klik op het YouTube-logo voor een opname van dit concert.
Sabine Wüthrich | sopraan |
Francine Vis | mezzo-sopraan |
BERLAGE SAXOPHONE QUARTET | |
Lars Niederstrasser | sopraansaxofoon |
Peter Vigh | altsaxofoon |
Kirstin Niederstrasser | tenorsaxofoon |
Eva van Grinsven | baritonsaxofoon |
Het Stabat Mater, is een tekst uit de middeleeuwen, waarvan de dichter onbekend is. Het is een gedicht op de Moeder Gods in haar smart om de gekruisigde Jezus Christus. De woorden zijn door vele componisten op muziek gezet. Weergaloos is de versie van Pergolesi.
De opdracht om het Stabat Mater te componeren kreeg Pergolesi al in 1734 van de broederschap van de Franciscanen in Napels. Terwijl Pergolesi doodziek was en zijn laatste maanden doorbracht in hun klooster voltooide hij in 1736 zijn Stabat Mater. Het werd een van de mooiste composities uit de muziekgeschiedenis.
Peter Vigh, altist van het saxofoonkwartet tekende voor de bewerking en gebruikte als tweede bron Psalm 51, Bachs herschepping van Pergolesi’s origineel. De klankkleuren van het saxofoonkwartet blijken zich uitstekend te lenen voor een vertaling van de bezetting van strijkkwartet en basso continuo.
Voor een impressie van dit concert zie de concertuitvoering door op het YouTube-logo te klikken.