In de serie : Klassiek
&
Svenja Staats (1996) speelt sinds haar vijfde jaar viool. Zij werd op haar negende jaar toegelaten tot de Jong Talentklas van het Conservatorium van Amsterdam, waar zij les kreeg van Joyce Tan en Johannes Leertouwer. Vanaf januari 2014 is zij leerling van Elisabeth Perry, concertmeester van het Radio Filharmonisch Orkest en docente aan het Utrechts Conservatorium en krijgt ze lessen van Augustin Dumay, professor aan de Queen Elisabeth Chapel in Brussel.
Martijn Willers studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam bij Mila Baslawskaja en David Kuijken. Hij volgde masterclasses voor solo piano bij Jan Wijn, Willem Brons en Mikhail Voskresensky. In maart 2006 won hij de SNS REAAL Fonds masterclass prijs in de finale van het 57e Vriendenkrans Concours van het Concertgebouw en het Koninklijk Concertgebouworkest.
Zie het programma voor nadere CV-informatie van deze musici.
Vandaag staat een zeer gevarieerd repertoir op het programma. Van Bach, Paganini, Mozart tot Ysaÿe en Pärt.
In de serie : Strijk-ensembles
Evelien Jaspers | viool |
Dimitry Ivanov | viool |
Sylvain Dessane | alt-viool |
Otto Bakker | cello |
Het Aristos Kwartet werd in 2008 opgericht door Evelien Jaspers en cellist Otto Bakker. De huidige bezetting werd in 2012 internationaal met tweede violist Dmitry Ivanov, uit Oezbekistan, en altviolist Sylvain Dessane, uit Frankrijk. Sinds september 2015 volgt het Aristos Kwartet de tweejarige post-academische Voltijdopleiding aan de Nederlandse StrijkPodium kwartet Academie. Wekelijks krijgen ze les van Marc Danel, zijn collega’s van het Quator Danel en Stefan Metz. Maandelijks krijgt het kwartet masterclasses van internationale gastdocenten zoals prof. Eberhard Feltz en Luc Marie Aguera.
In juni 2015 studeerde het Aristos Kwartet als eerste kwartet van Nederland cum laude af in de Master Strijkkwartet, een samenwerking tussen de NSKA en het conservatorium van Amsterdam. Gedurende deze tweejarige studie kregen ze les van Dmitry Ferschtman, Quator Danel, Stefan Metz, Peter Cropper, Eberhard Feltz, Johannes Meissl en Luc Marie Aguera.
Het Aristos Kwartet nam deel aan cursussen, zoals de Internationales Sommerakademie in Nordhorn, de Zeister Muziekdagen, Delft Kamermuziekaterlier, de Tiberius Week in Roemenië, Orlando Festival, de International Quartet Academy van Quarteto Casals in Spanje en de International Chamber Music Campus in Weikersheim. Docenten waren Rainer Schmidt, prof. Eberhard Feltz, Heime Muller, Sandor Devich, Pavel Fischer, Quarteto Casals, Quarteto Quiroga en het Schumann Quartett. Naast eigen programma’s waren er bijzondere projecten met de Dutch Don’t Dance Division en traden ze op met Tania Kross, Jean-Pierre Cnoops, Konstantyn Napolov, het Matangi kwartet, het Dudok kwartet, Lars Wouters van den Oudenweijer, Frans Douwe Slot, Paul de Leeuw en Ellen ten Damme.
In 2014 trad het Aristos Kwartet op voor koning Willem Alexander en prins Albert van Monaco in Paleis ’t Loo tijdens de opening van de Grace Kelly tentoonstelling. Het Aristos Kwartet werkte samen met jazzmuzikanten en hedendaagse componisten en trad op tijdens festivals als Festival Classique, Grachtenfestival, Kamermuziekfestival in Utrecht, de Tiberius Week (Roemenië) en als hoogtepunt het Edinburgh Festival (Schotland). Ook ging het kwartet op tournees naar Frankrijk. Verder treedt het kwartet regelmatig op bij Kunst in de Kamer en Live Music Now. Sinds 2015 is het Aristos Kwartet onderdeel van ProQuartet, waardoor zij worden uitgenodigd concerten te geven en deel te nemen aan masterclassweken in Europa.
In de serie : Strijkensemble
Paul Medeiros | viool |
Florin Negreanu | alt-viool |
Magrita Rondeel | cello |
Trio Lamy is ontstaan uit liefde voor de kamermuziek en de uitdagingen die het meest compacte strijkersensemble kan bieden. De trio is opgericht door drie doorgewinterde uitvoerende musici die zowel in Nederland als in het buitenland op hoog niveau aan het musiceren zijn. Trio Lamy biedt de luisteraar een ongelofelijke ervaring waarbij de emoties uit de muziek op een verfijnde manier vertolkt worden.
Voor de pauze Bach en Haydn en na de pauze een verrassend keuze-menu!!
Pavel Fischer, viool
&
Janny Lobbezoo, piano
Het is geen toeval dat er drie Tsjechische composities op het programma staan: Pavel’s affiniteit met Tsjechische (volks)muziek speelt daarin een belangrijke rol. Drie componisten, drie topcomposities, maar alle drie zeer verschillend van karakter. Na de vier laat-romantische stukken van Suk horen we de vioolsonate van Janáček, die zijn emoties verklankt in een volstrekt eigen stijl. Indrukwekkend en uniek. De sonatine van Dvořák, bij velen bekend en geliefd, vormt een mooie afsluiting van het programma.
In de serie : Strijk-ensembles
Mikhail Zemtsov | alt-viool |
Dana Zemtsov | alt-viool |
Julia Dinerstein | alt-viool |
Alexander Zemtsov | alt-viool |
Telgen uit een muzikale familie. Samen voeren ze mooi en zelden uitgevoerde klassieke composities en arrangementen uit die voor vier altviolen zijn geschreven. Alle 4 hebben ze gestudeerd (onder andere) aan het Conservatorium Maastricht bij de grote Russische Viola virtuoos Michael Kugel.
Elk van hen heeft een briljante professionele solo-carrière ontwikkeld. Mikhail is solist in het Residence Orkest en docent aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht.
Dana is kamermuziekpartner voor musici waaronder Janine Jansen, Martin Frost, Liza Ferschtman en Jean-Claude Van den Eynden. Ze speelt ongeveer 60 solo- en kamermuziekconcerten per jaar. Dana soleerde met het Oekraïense nationale Philharmonic Orchestra, Sinfonia Rotterdam, Holland Sinfonia, Viotta Jeugdorkest, het Rotterdams Jeugd Philharmonisch Orkest, F. Busoni Chamber Orchestra (Italië), Maastricht Conservatorium Orkest, de Universiteit van Amsterdam en het Sweelinck Symphony Orchestra.
Julia geeft les aan de conservatoria van Arnhem en Maastricht en staat in regelmatig als eerste Viola-speler in verschillende bekende orkesten.
Alexander was, voor een lange tijd, solist bij het London Philharmonic Orchestra en doceert aan de London Guildhall School of Music en de Weense Conservatory.Hun debuut optreden was in 2010 op het Grachtenfestival in Amsterdam. Na deze uitstekende prestaties ze onvoorwaardelijk zijn geliefd bij hun internationale en gevarieerd publiek. De manier waarop ze uiten hun vreugde voor de stukken die ze spelen, de altviool, elkaar en hun publieke maakt hun concerten zeer goed bezocht.
In de serie : Vocaal
Bouwien van der Meer | sopraan |
Petra Ehrismann | alt |
Gerben Houba | tenor |
Michel Poels | bariton |
Met het nieuwste a capella programma FusionKitchen trakteert Quatre Bouches u op lekkernijen uit de hele wereld. Als aperitief wordt Gamelan opgediend, geïnspireerd op de Indonesische traditie van het gamelanorkest.
Het hoofdgerecht bestaat uit de Six Chansons van Paul Hindemith. Of belieft u een Argentijnse steak? Dan serveren wij een smaakvolle Tango van Ástor Piazolla. Die Beredsamkeit van Joseph Haydn is broodnodig om het rode vlees te compenseren, met een goed glas wijn, geheel volgens de Franse paradox. Houdt u van koffie of houdt u van thee? Java Jive* houdt van u!
* Tip: vermijd Amerikaanse koffie. Kies liever voor een Italiaanse espresso, eventueel aangevuld met een goede grappa!.
In de serie : Blazers-ensembles
Jan Lammers | fluit |
Rachèl Kemps | fluit |
Rutger Stoel | hobo |
Renske van Enchot | hobo |
Ties Kemper | klarinet |
Floris van Alebeek | klarinet |
Jasper Arts | hoorn |
Remon Aarts | hoorn |
Jo Laeven | fagot |
Pieter Teekens | fagot |
Blazersensemble otto-e-mezzo bestaat uit professionele musici, studenten van het Fontys conservatorium Tilburg en gevorderde amateurs uit de regio. Het ensemble is in 2007 opgericht en staat onder leiding van Robert van Enschot.
In de basis is otto-e-mezzo een blaasoctet bestaande uit twee hobo's, twee klarinetten, twee hoorns en twee fagotten. Het ensemble wordt waar nodig uitgebreid naar de door het werk vereiste bezetting.
Doelstelling van het ensemble is om uitdagende kamermuziek voor blazers te spelen en deed dat reeds in concerten bij toonaangevende kamermuziekseries, zoals de 'Nacht van de Kunsten' in Tilburg, ‘Noten op de Noen’ in Helvoirt, Kasteel Doornenburg en de Hilvaria Studio's in Hilvarenbeek.
Het ensemble legt zich toe op de periode van het einde van de 18e eeuw tot en met de 20e eeuw. Het repertoire omvat werken van Franz Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven, Antonín Dvořák, Richard Strauss, Gustav Mahler, Felix Mendelssohn-Bartholdy, Claude Debussy, Maurice Ravel, Florent Schmitt , Svend S. Schultz , Gordon Jacob, Pablo Escande,en Willem van Otterloo.
In de serie : Strijk-ensembles
Sarah Kapustin | viool |
Ron Ephrat | alt-viool |
Willem Stam | cello |
Zie het programma voor nadere informatie. Klik hier!
In de serie : Blazers-ensembles
Boukje Munch | 1ste en esklarinet |
Peter Koetsveld | 2de klarinet |
Corien Hoepman | 3de en basklarinet |
Mark Snitselaar | basklarinet |
Het Kurios Klarinetkwartet, opgericht in 2002, heeft zich door de jaren heen ontwikkeld tot een veelzijdig ensemble. Tijdens concerten worden naast originele hedendaagse werken voor klarinetkwartet, ook bewerkingen van strijkkwartetten en andere – veelal door het kwartet zelf – vervaardigde arrangementen gespeeld. Ook klezmermuziek heeft een plaats binnen de programmering.
Verder geven de leden van het kwartet regelmatig concerten waarin zij ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze’ van Joseph Haydn spelen. Het Kurios Klarinetkwartet maakte een bewerking van dit strijkkwartet waarin Haydn de zeven kruiswoorden van Christus verklankt. De afgelopen jaren heeft het kwartet concerten gegeven door het hele land op zeer veel verschillende en bijzondere locaties, zoals onder andere de Hermitage in Amsterdam. Ook volgden internationale tournees en een televisieoptreden.
Het Kurios Klarinetkwartet is regelmatig live te horen op radio 4, o.a. in het programma ‘Opium op 4’ In 2006 werd de eerste cd opgenomen, die inmiddels is uitverkocht. De tweede cd volgde in 2010, die de titel ‘Heerlijk’ kreeg. Hierop speelt het kwartet onder andere het 18-de strijkkwartet van Wolfgang Amadeus Mozart, werken van Claude Debussy en origineel repertoire van de Hongaarse componist Ferenc Farkas. In november 2014 heeft het kwartet deze derde cd opgenomen met de kwartetten van de Nederlandse componisten Jurriaan Andriessen, Henk Tromp en Frank Den Herder.
Het kwartet van Den Herder is in opdracht van het Kurios Klarinetkwartet geschreven en het werk van Tromp is opgedragen aan het Kurios Klarinetkwartet. Andriessen en Tromp zijn nooit eerder op cd verschenen; de opname van Den Herder is uitverkocht en is helemaal opnieuw opgenomen. ‘Triple Dutch’ zal gepresenteerd worden op 9 oktober in de Edesche Concertzaal, in aanwezigheid van Caecilia Andriessen, de zus van Jurriaan Andriessen.
Meer informatie over het Kurios Klarinetkwartet vindt u op www.kuriosklarinetkwartet.nl .
In de serie : Wereldmuziek
m.m.v.
Sophie de Rijk | viool |
Claudia Valenzuela | viool |
Alex Welch | altviool |
Eva van de Poll | cello |
Maria de Fátima | fado-zangeres |
Wie van Portugal naar Argentinië wil, moet de Zee oversteken. Een oceaan vol verlangens, die dromers de vrijheid voorspiegelt en die voor passanten en passagiers zowel tragedie en komedie in petto heeft. Een zee wiens lokroep dan weer als een Fado klinkt, en dan weer als een Tango.
In de muzikale theatershow Maris Stella neemt fado-diva Maria de Fatima het Pavadita Tango Strijkkwartet mee naar haar geboortestad Lissabon en neemt het strijkkwartet de fado-zangeres mee op sleeptouw naar tango-hoofdstad Buenos Aires. Liederen over de zee, over zeelui en over de stuurlui en achtergebleven geliefden aan wal. Tijdloze klassiekers, maar Pavadita staat er ook om bekend om verrassend nieuw werk ten gehore te brengen.
Maria de Fátima tourt sinds jaren langs de Nederlandse theaters. Ook internationaal laat ze zich niet onbetuigd met vele succesvolle optredens in oa. Frankrijk, België, Luxemburg, Duitsland en natuurlijk thuisland Portugal. Ze werkte in haar carrière samen met oa. Amália Rodrigues, Jorge Fernando, Camané en tourde met Thé Lau.
Maria's meest recente album is 'O vento mudou' (De wind is gedraaid); een zeer persoonlijk album met veel eigen teksten en de favoriete liederen uit haar jeugd. De pers over Maria de Fátima: 'Wat een stem. Wat een overrompelende overtuigingskracht. Dit is het echte werk...!' (Het Parool); '....en altijd is er die prachtige stem van Maria de Fátima'. (Haagse Courant).