AGENDA APRIL 2012
Klik op onderstreepte data voor meer info
|
||||||||||||||
LUNCHCONCERT
Donderdag 5 april 2012
Stabat Mater Sabine Wüthrich & Berlage Saxophone Quartet
Het Stabat Mater,
is een tekst uit de middeleeuwen, waarvan de dichter onbekend is. Het is
een gedicht op de Moeder Gods in haar smart om de gekruisigde Jezus
Christus. De woorden zijn door vele componisten op muziek gezet.
Weergaloos is de versie van Pergolesi.
De opdracht om
het Stabat Mater te componeren kreeg Pergolesi al in 1734 van de
broederschap van de Franciscanen in Napels. Maar pas toen Pergolesi
doodziek werd en zijn laatste maanden doorbracht in hun klooster
voltooide hij zijn Stabat Mater. Het werd een van de mooiste composities
uit de muziekgeschiedenis. Het Berlage Saxophone Quartet nam gretig de uitdaging van sopraan Sabine Wüthrich aan om een eigen versie van Pergolesi’s geliefde meesterwerk te maken. Altist Peter Vigh tekende voor de bewerking en gebruikte als tweede bron Psalm 51: Bach’s herschepping van Pergolesi’s origineel. De klankkleuren van het saxofoonkwartet blijken zich uitstekend te lenen voor een vertaling van de bezetting van strijkkwartet en basso continuo.
|
||||||||||||||
LUNCHCONCERT Zaterdag 7 april 2012 12.30 uur \\ € 7.50 (Vrienden gratis)
Paaszaterdag
Geen concert
|
||||||||||||||
LUNCHCONCERT
In de serie Lisa Jacobs
Recital met werken van o.a. Piazolla, Ravel en nieuw werk van Michiel. Stervioliste Lisa Jacobs (1985) studeerde sinds haar achtste viool bij Joyce Tan en sinds 2001 bij Ilya Grubert in Amsterdam, waar zij met een tien met onderscheiding is afgestudeerd voor zowel haar bachelor als haar master-studie waarbij de jury sprak dat "superlatieven tekort schoten" met betrekking tot haar fenomenale spel. Zij was tevens leerling van Christoph Poppen in München waar zij het prestigieuze Konzertexam met succes afrondde.
Ksenia Kouzmenko (Wit-Rusland) werd geboren als dochter van een pianistenechtpaar. Op 7-jarige leeftijd werd ze aangenomen op het Nationaal Muziekcollege te Minsk, waar ze op haar achttiende cum laude afstudeerde, met gouden medaille. Ze vervolgde haar pianostudie aan de Nationale Muziekacademie, waar ze, eveneens cum laude, haar master haalde als concertpianist en docent, in pianobegeleiding en kamermuziek.
|
||||||||||||||
12.30 uur \\ € 7.50 (Vrienden gratis)
Internationale topmusici uit het Koninklijk Concertgebouw Orkest met werk van Mozart en Mendelssohn.
Voorjaar 1787, Mozarts kwintet in g-klein (voorjaar 1787) – g-klein, altijd een toonsoort met bijzondere betekenis voor Mozart – toont het genie dat zijn muzieksilhouet in een donkere mantel hult. Dit kwintet is zonder twijfel het belangrijkste en mooiste van de zes die hij geschreven heeft. Het werk ademt beslotenheid en zelfvertrouwen in het zicht van groeiende wanhoop. Het onrustige, dramatische eerste deel maakt dat al duidelijk, het verschrikkelijk sombere derde deel nog meer. Het is wel beschouwd als een voorgevoel van de dood. Er is wel gesuggereerd, dat Mozart deze werken schreef om koning Friedrich Wilhelm van Pruisen te tonen dat hij betere kwintetten schreef dan Boccherini, de grote, productieve meester van dit genre en die door de koning als hofcomponist voor kamermuziek was aangesteld. Mozart had intussen namelijk te maken met een geringer geworden populariteit bij zijn Weense stadsgenoten.
Hoe dat ook zij, het gaat hier om een van de mooiste en belangrijkste kamermuziekwerken van Mozart.
|
||||||||||||||
12.30 uur \\ € 7.50 (Vrienden gratis)
In de serie Anders dan Anders
Virtuoos, gepassioneerd en verstild zijn de kenmerken van hun samenspel. Het programma is een mengeling van vrolijkheid en melancholie. Door middel van een zorgvuldig afgewogen instrumentatie komen beide instrumenten volledig tot hun recht en levert dat een enorme rijkdom aan klankvariaties. Marina Eckhardt komt uit een familie waarin iedereen mandoline of gitaar speelde en haar vader was muzikaal leider van een Mandoline Orkest. Accordeonist Monty van Belzen verstaat de kunst om niet het snaarinstrument met zijn accordeon weg te blazen. Marina bespeelt een Napolitaanse mandoline van Raffaele Calace. Van deze bouwer staan ook twee dansen op het programma.
|
||||||||||||||
Zaterdag 21 april
2012
Herdenkingsconcert voor de componisten Escher (*1912), Debussy (*1862) en Francaix (*1912)
Twee nationaal en internationaal gelauwerde musici samen met Andrew Wright (New York, VS, 1983).
Andrew studeerde in de Verenigde Staten bij een aantal docenten op verschillende universiteiten en volgde diverse masterclasses, voor hij in 2009 zijn Masteropleiding afsloot aan de Southern Methodist University in Dallas, waar hij met een speciale zogenaamde Artistic Merit Scholarship studeerde bij Alfred Mouledous, Alessio Bax en Joaquin Achucarro. Thans studeert hij voor een tweede Masterdiploma bij Naum Grubert aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij won diverse prijzen, waaronder een eerste prijs in 1998 in de Duquesne Piano Competition en in 2005 in de Mu Phi Epsilon Phi Pi Competition. Andrew was veelvuldig op de diverse podia in de VS te horen, zowel solo als met orkest, met onder meer de premières van hedendaags werk.
|
||||||||||||||
LUNCHCONCERT
Donderdag 26 april 2012
In de serie van Renaissance tot Barok Musica Batavia
Voor Speelmeesters en Liefhebbers Muziek uit De Nederlanden rond 1700
Het muziekleven in het 17e- en 18e-eeuwse Amsterdam was een getrouwe weerspiegeling van de samenleving. Er werd thuis veel muziek gemaakt. In dit programma klinkt muziek die toen te horen was in de huiskamers van de gewone burger en in adellijke kringen. Veel Nederlandse musici en componisten werkten in Amsterdam, maar ook veel buitenlanders kwamen hier hun geluk beproeven. Bij muziekuitgever Paulus Matthijsz in Amsterdam verschenen in 1646 en 1649 de twee delen van 't Uitnement Kabinet, een grote verzameling instrumentale muziek van Nederlanders zoals Jacob van Noort, Cornelis Helmbreker en Pieter de Vois, maar ook van buitenlanders zoals Johan Schop uit Hamburg, en Tarquinio Merula uit Italië.
12.30 uur \\ € 7.50 (Vrienden gratis)
In de serie Het Strijkkwartet
|
||||||||||||||
Pavadita heeft
twee vurige passies van de leden weten te combineren: de zinderende
Argentijnse Tango en het musiceren in het beproefde klassieke
strijkkwartet-verband. Met eigen arrangementen worden traditionele en
moderne tango’s, van de Caro tot Piazzolla, ten gehore gebracht in
verschillende settings: theaters, tangosalons, kamermuziekpodia en
(wereld)muziekfestivals. Een succesvolle symbiose is het resultaat en
schept ruimte om raakvlakken met andere stijlen en genres te verkennen. “van passie dampende muziek” (Volkskrant)
Naar programma mei Printerversie |